NBTC
ONE STOP SERVICE
สำนักงาน กสทช.
Home
E-Learning
E-Practice
เปลี่ยนภาษา:
Login
เข้าสู่ระบบ
เข้าสู่ระบบ สำหรับคนไทย
Login for Foreigner
สำหรับเจ้าหน้าที่ กสทช.
Light
Dark
เข้าสู่ระบบ สำหรับเจ้าหน้าที่
Username
* กรุณาระบุ Username
Password
* กรุณาระบุ Password
Login
OTP
เลขที่บัตรประชาชน
* กรุณาระบุเลขที่บัตร
*โปรดกรอกเลขที่บัตรเป็นตัวเลข 13 หลัก
*เลขที่บัตรไม่ถูกต้อง
ขอรหัสผ่าน
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ(GOC)
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุสมัครเล่น
ขั้นต้น
ขั้นกลาง
ขั้นสูง
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ (GOC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ Principles of Communications
หมวดที่ 2. F.C.C. Rules & Regulations และ DSC & Alpha-Numeric ID
หมวดที่ 3. Distress, Urgency & Safety Communications และ Section-F: Survival Craft Equip & S.A.R
หมวดที่ 4. VHF-DSC Equipment & Communications และ Maritime Safety Information (M.S.I.)
หมวดที่ 5. Inmarsat Equip. & Communications และ MF-HF Equip. and Communications
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภทจำกัดเขตเดินเรือทะเล (ROC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ F.C.C. Rules & Regulations
หมวดที่ 2. DSC & Alpha-Numeric ID Systems และ Distress, Urgency & Safety Communication
หมวดที่ 3. Survival Craft Equip & S.A.R, Maritime Safety Information (M.S.I.) และ VHF-DSC Equipment & Communication
เฉลย
ทดสอบอีกครั้ง
คำถามที่ 1/37
90:00
นาที
1
Which of the following control selections may result in limited receiving range?
A.
Setting the squelch control to its maximum level.
B.
Setting the squelch control to its minimum level.
C.
The power switch is set to the "high" output position, resulting in receiver overloading.
D.
Setting the channel selection switch midway between channels 6 and 16.
คำถามต่อไป
คำถามที่ 2/37
90:00
นาที
2
At mid-day, what would be the best choice in attempting to communicate with a shore station 15 miles distant?
A.
16 MHz band
B.
156-164 MHz band
C.
12 MHz band
D.
22 MHz band
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 3/37
90:00
นาที
3
Which of the following factors does not normally affect the range of VHF transmissions?
A.
Salt water ingress into the antenna coaxial cable.
B.
Power level setting.
C.
Ionospheric refraction.
D.
Vessel antenna height.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 4/37
90:00
นาที
4
Much longer than normal VHF communications distances are typically caused by:
A.
Changing power from 1W to 25 W.
B.
Skywave reflections from the D layer.
C.
Ionospheric activity in layers F1/F2.
D.
Atmospheric ducting or tropospheric propagation.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 5/37
90:00
นาที
5
Describing VHF transmissions as "line of sight" does not mean:
A.
VHF communications are effective only with nearby stations within visual range of the bridge.
B.
Vessel antenna height will not affect the radius of propagation.
C.
The normal transmission range to a coast station is approximately is 10 NM.
D.
Coast station antenna height has no effect on the radius of transmission.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 6/37
90:00
นาที
6
The effectiveness of VHF communications is maximized by:
A.
The adjustment of squelch for maximum receiver sensitivity, setting transmitter power to 1W & selecting an appropriate channel.
B.
Appropriate setting of the transmitter power, selecting an appropriate channel & adjustment of squelch for maximum receiver sensitivity.
C.
Selecting an appropriate channel, adjustment of squelch for minimum receiver sensitivity & setting transmitter power to 1W.
D.
Selecting an appropriate channel, adjustment of squelch for minimum receiver sensitivity, setting transmitter power to 25W.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 7/37
90:00
นาที
7
A VHF frequency channel pair of TX 157.200 MHz and RX 161.800 MHz would most likely be:
A.
A VTS frequency for VTS – Ship communications.
B.
A simplex Public Correspondence Coast Radio Station frequency.
C.
A simplex Private Coast Radio Station frequency.
D.
A duplex Public Correspondence Coast Radio Station frequency.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 8/37
90:00
นาที
8
Which channel is utilized for the required Bridge-to-Bridge watch?
A.
VHF-FM on Ch-13 in most areas of the continental United States.
B.
DSC on Ch-70
C.
VHF-FM on Ch-16
D.
The vessel's VHF working frequency.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 9/37
90:00
นาที
9
While conducting routine communications using the wheelhouse VHF with a station 1 mile distant, your recommended power setting would be:
A.
25 watts after dark.
B.
1 watt, day or night.
C.
25 watts during a clear sunny day.
D.
1 watt using DSC at night.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 10/37
90:00
นาที
10
The USA-INT control on VHF units:
A.
Selects duplex operations for U.S. coastal waters and simplex operations in non-U.S. waters, on the "alpha" channels.
B.
Ensures that the “alpha” channels are correctly set to duplex for use in U.S. waters & on VTS channels.
C.
Changes selected international duplex channels to simplex channels for use in U.S. waters, on the "alpha" channels.
D.
Changes selected international simplex channels to duplex channels for use in U.S. waters, on the "alpha" channels.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 11/37
90:00
นาที
11
The USA-INT control on VHF units:
A.
Was made necessary by a desire for more duplex channels in the U.S.
B.
Correctly set, will result in duplex operations in U.S. Coastal waters on the "alpha" channels.
C.
Correctly set, will result in simplex operations in U.S. Coastal waters on the "alpha" channels.
D.
Was made necessary by a desire to convert simplex international channels to duplex channels in the U.S.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 12/37
90:00
นาที
12
Proper and legal VHF operations require all of these except?
A.
The channel must be designated as valid for the nature or type of communications desired.
B.
Simplex, duplex and alpha channel modes must be correctly selected.
C.
The power level must be appropriately chosen by the operator.
D.
The correct bandwidth must be selected by the operator.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 13/37
90:00
นาที
13
When do NAVTEX broadcasts typically achieve maximum transmitting range?
A.
Local noontime
B.
Afternoon
C.
Sunset
D.
Middle of the night
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 14/37
90:00
นาที
14
What should a GMDSS Radio Operator do if a NAVTEX warning message is received but it contains too many errors to be usable?
A.
Do nothing. Vital NAVTEX messages will be repeated on the next scheduled broadcast.
B.
Contact the NAVAREA coordinator and request a repeat broadcast.
C.
Initiate a request for Category A, B, L and D messages.
D.
Listen to appropriate VHF weather channel for repeat warnings.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 15/37
90:00
นาที
15
How can reception of certain NAVTEX broadcasts be prevented?
A.
Stations are limited to daytime operation only.
B.
Coordinating reception with published broadcast schedules.
C.
The receiver can be programmed to reject certain stations and message categories.
D.
Automatic receiver desensitization during night hours.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 16/37
90:00
นาที
16
What means are used to prevent the reception of unwanted broadcasts by vessels utilizing the NAVTEX system?
A.
Programming the receiver to reject certain stations and message categories.
B.
Operating the receiver only during daytime hours.
C.
Coordinating reception with published broadcast schedules.
D.
Automatic receiver de-sensitization during night hours.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 17/37
90:00
นาที
17
What statement is true regarding the control the operator can exercise over the NAVTEX receiver's operation?
A.
The operator can set the unit to automatically reject any and all categories of messages if the ship desires to not receive them.
B.
Upon entering a coastal area for the first time, the operator enters code KK to indicate "ready to receive NAVTEX".
C.
To reduce the number of messages, the operator can select code 00 to indicate "not in coastal passage".
D.
The operator can set most units to reject all messages except navigation, meteorological warnings, and search and rescue messages. If the unit will reject such messages it may be unsafe to do so.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 18/37
90:00
นาที
18
If the Inmarsat-C terminal is inoperative but the vessel remains within NAVTEX coverage -- which of the following message categories should not be disabled by the GMDSS Radio Operator?
A.
Navigational warnings, meteorological warnings and metrological forecasts.
B.
Meteorological warnings, Search and Rescue information and Navigational warnings.
C.
Search and Rescue information, navigational warnings and other electronic navaid messages.
D.
Search and Rescue information, Meteorological warnings and ice reports.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 19/37
90:00
นาที
19
How are NAVTEX broadcasts transmitted?
A.
NAVTEX is transmitted by commercial coast radio stations following their traffic lists.
B.
NAVTEX is transmitted only when an Urgency or Distress broadcast is warranted.
C.
Using FEC techniques.
D.
No more often than every two hours and should immediately follow the radiotelephone silent periods.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 20/37
90:00
นาที
20
What determines whether a NAVTEX receiver prints a particular type of message content from a programmed NAVTEX station?
A.
The serial number and type of message have already been received but additional printouts are generated to ensure receipt aboard the vessel.
B.
The subject indicator has been programmed for rejection by the operator but the message contains a priority override print command.
C.
The transmitting station ID covering your area has been programmed for rejection by the operator or has not been previously received.
D.
The serial number and type of message has not been previously received or the subject indicator has not been programmed for rejection.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 21/37
90:00
นาที
21
Which information determines if a NAVTEX message is to be rejected?
A.
The second letter (from A to Z) in the header indicating the type of message.
B.
Transmitter identity (numerals from 1 to 26 identifying transmitting station within the NAVAREA).
C.
The Answerback of the receiving station has not been entered in the NAVTEX receiver.
D.
Only messages having a serial number 00 are rejected.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 22/37
90:00
นาที
22
Aboard ship, SafetyNETTM messages can be received by which equipment/methods?
A.
VHF DSC on the weather channels.
B.
NAVTEX Receiver on 518 kHz or the Tropical Navtex frequency.
C.
EGC receiver of the vessel's Inmarsat-C SES.
D.
HF SITOR (NBDP) MSI frequencies.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 23/37
90:00
นาที
23
SafetyNETTM messages can be received by which of the following shipboard equipment?
A.
NAVTEX
B.
MF and HF SITOR (NBDP)
C.
Inmarsat-C EGC receiver
D.
Inmarsat F77 EGC receiver
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 24/37
90:00
นาที
24
Maritime Safety Information is promulgated via satellite through which system?
A.
AMVER
B.
NAVTEX
C.
Inmarsat-M SES
D.
SafetyNETTM
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 25/37
90:00
นาที
25
What kind(s) of broadcasts are not available through SafetyNETTM?
A.
MSI and messages to specific geographic areas.
B.
Storm warnings
C.
Distress and Urgency bulletins
D.
Vessel traffic lists
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 26/37
90:00
นาที
26
Which satellite system promulgates Maritime Safety Information?
A.
Inmarsat-C SafetyNETTM
B.
AMVER
C.
NAVTEX
D.
Inmarsat-M SES
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 27/37
90:00
นาที
27
What information is promulgated by the international SafetyNETTM?
A.
Traffic Lists
B.
MSI
C.
Priority Messages
D.
MARAD
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 28/37
90:00
นาที
28
To receive all mandatory MSI using the SafetyNETTM system the vessel must:
A.
Notify the NAVAREA coordinator you are using SafetyNETTM for the receipt of MSI (Maritime Safety Information).
B.
Log-in and ensure the position is accurate to receive MSI for the NAVAREA the vessel is currently within.
C.
Set the receiver to your destination Inmarsat Ocean Region.
D.
Notify the NAVAREA coordinator you are using SafetyNETTM for the receipt of MSI (Maritime Safety Information) and set the receiver to your destination Ocean Region.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 29/37
90:00
นาที
29
In using SafetyNETTM for the receipt of MSI (Maritime Safety Information):
A.
Only unscheduled Urgency and Distress messages will be received if the Inmarsat-C SES is not logged in.
B.
Both scheduled MSI and unscheduled Urgency and Distress messages will be received if the Inmarsat-C SES is logged in.
C.
All of these answers are correct.
D.
The Inmarsat-C SES must have Enhanced Group Calling (EGC) capability to receive MSI.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 30/37
90:00
นาที
30
Which of the following provides a unique automated system capable of addressing messages to pre-determined groups of ships or all vessels in both fixed and variable geographic areas?
A.
NAVTEX
B.
AFRTS
C.
NAVAREAs
D.
EGC
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 31/37
90:00
นาที
31
What system may be useful for messages, such as local storm warnings or a shore-to-ship Distress alert, for which it is inappropriate to alert all ships in the satellite coverage area?
A.
EGC
B.
NAVTEX
C.
AMVER
D.
DSC
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 32/37
90:00
นาที
32
The U.S. Coast Guard communications station providing HF MSI (Maritime Safety Information) broadcast coverage for NAVAREA XII is:
A.
NMA (Miami)
B.
NMF (Boston)
C.
NMO (Honolulu)
D.
NMR (San Juan)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 33/37
90:00
นาที
33
How many frequencies are assigned specifically for HF MSI broadcasts?
A.
6
B.
8
C.
5
D.
7
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 34/37
90:00
นาที
34
Which sequence is associated with the 5 new Arctic Ocean NAVAREAs?
A.
NAVAREA XVIII, NAVAREA XX, NAVAREA XXI
B.
NAVAREA III, NAVAREA VII, NAVAREA XV
C.
NAVAREA IV, NAVAREA XII, NAVAREA X
D.
NAVAREA XII, NAVAREA X, NAVAREA XI
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 35/37
90:00
นาที
35
A vessel operating in the Western Atlantic or along the East coast of North America and Central America from Canada to Venezuela, including the Caribbean and Panama, would be located in which NAVAREA?
A.
X
B.
XI
C.
IV
D.
XIII
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 36/37
90:00
นาที
36
A vessel operating in the Eastern Pacific or along the West coast of North and Central America from Alaska to Ecuador, including Panama and Hawaii, would be operating in which NAVAREA?
A.
X
B.
XI
C.
XII
D.
IV
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 37/37
90:00
นาที
37
A vessel on a voyage between Miami and Los Angeles via the Panama Canal would be operating in which NAVAREAS?
A.
II and III
B.
IV and V
C.
V and VI
D.
IV and XII
คำถามก่อนหน้า
คุณยังตอบคำถามไม่ครบ :
37
ข้อ จาก 37 ข้อ
(คลิกที่หมายเลขข้อที่ต้องการ เพื่อตอบคำถาม)
เลือก
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
เสร็จสิ้น