NBTC
ONE STOP SERVICE
สำนักงาน กสทช.
Home
E-Learning
E-Practice
เปลี่ยนภาษา:
Login
เข้าสู่ระบบ
เข้าสู่ระบบ สำหรับคนไทย
Login for Foreigner
สำหรับเจ้าหน้าที่ กสทช.
Light
Dark
เข้าสู่ระบบ สำหรับเจ้าหน้าที่
Username
* กรุณาระบุ Username
Password
* กรุณาระบุ Password
Login
OTP
เลขที่บัตรประชาชน
* กรุณาระบุเลขที่บัตร
*โปรดกรอกเลขที่บัตรเป็นตัวเลข 13 หลัก
*เลขที่บัตรไม่ถูกต้อง
ขอรหัสผ่าน
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ(GOC)
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุสมัครเล่น
ขั้นต้น
ขั้นกลาง
ขั้นสูง
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ (GOC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ Principles of Communications
หมวดที่ 2. F.C.C. Rules & Regulations และ DSC & Alpha-Numeric ID
หมวดที่ 3. Distress, Urgency & Safety Communications และ Section-F: Survival Craft Equip & S.A.R
หมวดที่ 4. VHF-DSC Equipment & Communications และ Maritime Safety Information (M.S.I.)
หมวดที่ 5. Inmarsat Equip. & Communications และ MF-HF Equip. and Communications
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภทจำกัดเขตเดินเรือทะเล (ROC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ F.C.C. Rules & Regulations
หมวดที่ 2. DSC & Alpha-Numeric ID Systems และ Distress, Urgency & Safety Communication
หมวดที่ 3. Survival Craft Equip & S.A.R, Maritime Safety Information (M.S.I.) และ VHF-DSC Equipment & Communication
เฉลย
ทดสอบอีกครั้ง
คำถามที่ 1/37
90:00
นาที
1
Which of the following control selections may result in limited receiving range?
A.
Setting the squelch control to its maximum level.
B.
Setting the squelch control to its minimum level.
C.
The power switch is set to the "high" output position, resulting in receiver overloading.
D.
Setting the channel selection switch midway between channels 6 and 16.
คำถามต่อไป
คำถามที่ 2/37
90:00
นาที
2
At mid-day, what would be the best choice in attempting to communicate with a shore station 15 miles distant?
A.
16 MHz band
B.
156-164 MHz band
C.
12 MHz band
D.
22 MHz band
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 3/37
90:00
นาที
3
Which of the following factors does not normally affect the range of VHF transmissions?
A.
Salt water ingress into the antenna coaxial cable.
B.
Power level setting.
C.
Ionospheric refraction.
D.
Vessel antenna height.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 4/37
90:00
นาที
4
Much longer than normal VHF communications distances are typically caused by:
A.
Changing power from 1W to 25 W.
B.
Skywave reflections from the D layer.
C.
Ionospheric activity in layers F1/F2.
D.
Atmospheric ducting or tropospheric propagation.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 5/37
90:00
นาที
5
Describing VHF transmissions as "line of sight" does not mean:
A.
VHF communications are effective only with nearby stations within visual range of the bridge.
B.
Vessel antenna height will not affect the radius of propagation.
C.
The normal transmission range to a coast station is approximately is 10 NM.
D.
Coast station antenna height has no effect on the radius of transmission.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 6/37
90:00
นาที
6
The effectiveness of VHF communications is maximized by:
A.
The adjustment of squelch for maximum receiver sensitivity, setting transmitter power to 1W & selecting an appropriate channel.
B.
Appropriate setting of the transmitter power, selecting an appropriate channel & adjustment of squelch for maximum receiver sensitivity.
C.
Selecting an appropriate channel, adjustment of squelch for minimum receiver sensitivity & setting transmitter power to 1W.
D.
Selecting an appropriate channel, adjustment of squelch for minimum receiver sensitivity, setting transmitter power to 25W.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 7/37
90:00
นาที
7
A VHF frequency channel pair of TX 157.200 MHz and RX 161.800 MHz would most likely be:
A.
A VTS frequency for VTS – Ship communications.
B.
A simplex Public Correspondence Coast Radio Station frequency.
C.
A simplex Private Coast Radio Station frequency.
D.
A duplex Public Correspondence Coast Radio Station frequency.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 8/37
90:00
นาที
8
Which channel is utilized for the required Bridge-to-Bridge watch?
A.
VHF-FM on Ch-13 in most areas of the continental United States.
B.
DSC on Ch-70
C.
VHF-FM on Ch-16
D.
The vessel's VHF working frequency.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 9/37
90:00
นาที
9
While conducting routine communications using the wheelhouse VHF with a station 1 mile distant, your recommended power setting would be:
A.
25 watts after dark.
B.
1 watt, day or night.
C.
25 watts during a clear sunny day.
D.
1 watt using DSC at night.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 10/37
90:00
นาที
10
The USA-INT control on VHF units:
A.
Selects duplex operations for U.S. coastal waters and simplex operations in non-U.S. waters, on the "alpha" channels.
B.
Ensures that the “alpha” channels are correctly set to duplex for use in U.S. waters & on VTS channels.
C.
Changes selected international duplex channels to simplex channels for use in U.S. waters, on the "alpha" channels.
D.
Changes selected international simplex channels to duplex channels for use in U.S. waters, on the "alpha" channels.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 11/37
90:00
นาที
11
The USA-INT control on VHF units:
A.
Was made necessary by a desire for more duplex channels in the U.S.
B.
Correctly set, will result in duplex operations in U.S. Coastal waters on the "alpha" channels.
C.
Correctly set, will result in simplex operations in U.S. Coastal waters on the "alpha" channels.
D.
Was made necessary by a desire to convert simplex international channels to duplex channels in the U.S.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 12/37
90:00
นาที
12
Proper and legal VHF operations require all of these except?
A.
The channel must be designated as valid for the nature or type of communications desired.
B.
Simplex, duplex and alpha channel modes must be correctly selected.
C.
The power level must be appropriately chosen by the operator.
D.
The correct bandwidth must be selected by the operator.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 13/37
90:00
นาที
13
Which of these cannot happen when a paper model NAVTEX receiver runs out of paper?
A.
The unit is unable to print messages and all subsequent MSI broadcasts may be missed until the paper is replaced.
B.
The system will automatically change from receiving MSI by NAVTEX to receiving it by SafetyNETTM so that no messages will be lost.
C.
It may give off either an audible and/or visual alarm.
D.
MSI messages may be missed because the unit cannot print them out.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 14/37
90:00
นาที
14
Which of the following is the primary frequency that is used exclusively for NAVTEX broadcasts internationally?
A.
2187.5 kHz
B.
518 kHz
C.
4209.5 kHz
D.
VHF channel 16 when the vessel is sailing in Sea Area A1, and 2187.5 kHz when in Sea Area A2.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 15/37
90:00
นาที
15
What is the transmitting range of most NAVTEX stations?
A.
Typically 50-100 nautical miles (90-180 km) from shore.
B.
Typically upwards of 1000 nautical miles (1800 km) during the daytime.
C.
Typically 200-400 nautical miles (360-720 km).
D.
It is limited to line-of-sight or about 30 nautical miles (54 km).
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 16/37
90:00
นาที
16
How can reception of certain NAVTEX broadcasts be prevented?
A.
Stations are limited to daytime operation only.
B.
Coordinating reception with published broadcast schedules.
C.
The receiver can be programmed to reject certain stations and message categories.
D.
Automatic receiver desensitization during night hours.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 17/37
90:00
นาที
17
Which of the following statements is true?
A.
No NAVTEX receiver can be programmed to reject category A, B, D and L messages since they are mandatory to be received via NAVTEX.
B.
Upon entering a new NAVTEX station's broadcast range, the GMDSS Radio Operator enters the station's SELCAL number.
C.
The GMDSS Radio Operator can select the "None" option in the message category menu.
D.
A GMDSS Radio Operator may choose to program certain NAVTEX receivers to reject category A, B, D and L messages if they are being received by another MSI system.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 18/37
90:00
นาที
18
What statement is true regarding the control the operator can exercise over the NAVTEX receiver's operation?
A.
The operator can set the unit to automatically reject any and all categories of messages if the ship desires to not receive them.
B.
Upon entering a coastal area for the first time, the operator enters code KK to indicate "ready to receive NAVTEX".
C.
To reduce the number of messages, the operator can select code 00 to indicate "not in coastal passage".
D.
The operator can set most units to reject all messages except navigation, meteorological warnings, and search and rescue messages. If the unit will reject such messages it may be unsafe to do so.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 19/37
90:00
นาที
19
Which messages are mandatory to be received and should not typically be rejected or disabled by the operator of a NAVTEX receiver?
A.
Navigational warnings, meteorological warnings, SAR information.
B.
Meteorological warnings, SAR information, Pilot Service Messages.
C.
Meteorological warnings, meteorological forecasts, navigational warnings.
D.
SAR information, navigational warnings, ice reports.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 20/37
90:00
นาที
20
NAVTEX broadcasts are sent:
A.
Immediately following traffic lists.
B.
In categories of messages indicated by a single letter or identifier.
C.
On request of maritime mobile stations.
D.
Regularly, after the radiotelephone silent periods.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 21/37
90:00
นาที
21
What action should a GMDSS Radio Operator take when SafetyNETTM Distress or Urgency messages are received by the vessel's EGC receiver?
A.
Aural and/or visual alarms are activated and require manual deactivation.
B.
No immediate action is required, as an audible tone will be generated at the beginning and end of the transmission and a paper printout of the message will be generated.
C.
No immediate action is required by the operator, since the transmission will be automatically acknowledged by the receiving vessel.
D.
A periodic alarm tone will be heard until the radio operator prints the message from the unit's memory.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 22/37
90:00
นาที
22
What system can provide an automated service in coastal waters where it may not be feasible to establish the NAVTEX service or where shipping density is too low to warrant its implementation?
A.
AMVER
B.
SafetyNETTM
C.
VHF DSC
D.
ARQ SITOR (NBDP)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 23/37
90:00
นาที
23
SafetyNETTM messages can be received by which of the following shipboard equipment?
A.
NAVTEX
B.
MF and HF SITOR (NBDP)
C.
Inmarsat-C EGC receiver
D.
Inmarsat F77 EGC receiver
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 24/37
90:00
นาที
24
Maritime Safety Information is promulgated via satellite through which system?
A.
AMVER
B.
NAVTEX
C.
Inmarsat-M SES
D.
SafetyNETTM
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 25/37
90:00
นาที
25
What information is promulgated by the international SafetyNETTM?
A.
Traffic Lists
B.
MSI
C.
Priority Messages
D.
MARAD
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 26/37
90:00
นาที
26
In using SafetyNETTM for the receipt of MSI (Maritime Safety Information):
A.
Only unscheduled Urgency and Distress messages will be received if the Inmarsat-C SES is not logged in.
B.
Both scheduled MSI and unscheduled Urgency and Distress messages will be received if the Inmarsat-C SES is logged in.
C.
All of these answers are correct.
D.
The Inmarsat-C SES must have Enhanced Group Calling (EGC) capability to receive MSI.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 27/37
90:00
นาที
27
How is a MSI (Maritime Safety Information) broadcast received by an Inmarsat-C SES that is engaged in communications?
A.
The broadcast message is missed and the Radio Operator must request a retransmission.
B.
The broadcast message is stored in the EGC memory and will automatically be printed at the conclusion of the ongoing traffic.
C.
There is no loss of information since broadcasts of "vital" messages will be repeated.
D.
The radio operator can request retransmission of messages missing from numeric serial number succession.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 28/37
90:00
นาที
28
Which of the following provides a unique automated system capable of addressing messages to pre-determined groups of ships or all vessels in both fixed and variable geographic areas?
A.
NAVTEX
B.
AFRTS
C.
NAVAREAs
D.
EGC
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 29/37
90:00
นาที
29
What system may be useful for messages, such as local storm warnings or a shore-to-ship Distress alert, for which it is inappropriate to alert all ships in the satellite coverage area?
A.
EGC
B.
NAVTEX
C.
AMVER
D.
DSC
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 30/37
90:00
นาที
30
What services are available through Enhanced Group Calls?
A.
Maritime Safety Information and vessel traffic lists.
B.
Hourly NOAA weather broadcasts from the NWS.
C.
Coastal weather broadcasts.
D.
Maritime Safety Information and messages to pre-defined groups of subscribers.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 31/37
90:00
นาที
31
What messages originate from registered information providers anywhere in the world and are broadcast to the appropriate ocean region via a LES?
A.
SafetyNETTM messages
B.
AMVER broadcasts
C.
Urgency messages
D.
NAVTEX broadcasts
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 32/37
90:00
นาที
32
The U.S. Coast Guard communications station providing HF MSI broadcast coverage for NAVAREA IV is:
A.
NOJ (Kodiak)
B.
NMF (Boston)
C.
NMC (San Francisco)
D.
NMO (Honolulu)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 33/37
90:00
นาที
33
The U.S. Coast Guard communications station providing HF MSI (Maritime Safety Information) broadcast coverage for NAVAREA XII is:
A.
NMA (Miami)
B.
NMF (Boston)
C.
NMO (Honolulu)
D.
NMR (San Juan)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 34/37
90:00
นาที
34
Frequencies for receiving HF MSI (Maritime Safety Information) are:
A.
The same as used for NAVTEX
B.
The same as used for contact a Coast Radio Station using FEC
C.
Specified HF voice frequencies
D.
Specified HF SITOR (NBDP) frequencies
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 35/37
90:00
นาที
35
Which frequency/mode is authorized for use internationally for Maritime Safety Information transmissions?
A.
4209.5 kHz using FEC mode
B.
4209.5 kHz using ARQ mode
C.
4125.0 kHz using simplex mode
D.
4125.0 kHz using FEC mode
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 36/37
90:00
นาที
36
NAVAREAs referred to in NAVTEX are the same as used in:
A.
GMDSS sea areas
B.
Inmarsat SafetyNETTM
C.
International Vessel Traffic Service
D.
Inmarsat ocean regions
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 37/37
90:00
นาที
37
A vessel operating in the Eastern Pacific or along the West coast of North and Central America from Alaska to Ecuador, including Panama and Hawaii, would be operating in which NAVAREA?
A.
X
B.
XI
C.
XII
D.
IV
คำถามก่อนหน้า
คุณยังตอบคำถามไม่ครบ :
37
ข้อ จาก 37 ข้อ
(คลิกที่หมายเลขข้อที่ต้องการ เพื่อตอบคำถาม)
เลือก
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
เสร็จสิ้น