NBTC
ONE STOP SERVICE
สำนักงาน กสทช.
Home
E-Learning
E-Practice
เปลี่ยนภาษา:
Login
เข้าสู่ระบบ
เข้าสู่ระบบ สำหรับคนไทย
Login for Foreigner
สำหรับเจ้าหน้าที่ กสทช.
Light
Dark
เข้าสู่ระบบ สำหรับเจ้าหน้าที่
Username
* กรุณาระบุ Username
Password
* กรุณาระบุ Password
Login
OTP
เลขที่บัตรประชาชน
* กรุณาระบุเลขที่บัตร
*โปรดกรอกเลขที่บัตรเป็นตัวเลข 13 หลัก
*เลขที่บัตรไม่ถูกต้อง
ขอรหัสผ่าน
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ(GOC)
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุสมัครเล่น
ขั้นต้น
ขั้นกลาง
ขั้นสูง
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ (GOC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ Principles of Communications
หมวดที่ 2. F.C.C. Rules & Regulations และ DSC & Alpha-Numeric ID
หมวดที่ 3. Distress, Urgency & Safety Communications และ Section-F: Survival Craft Equip & S.A.R
หมวดที่ 4. VHF-DSC Equipment & Communications และ Maritime Safety Information (M.S.I.)
หมวดที่ 5. Inmarsat Equip. & Communications และ MF-HF Equip. and Communications
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภทจำกัดเขตเดินเรือทะเล (ROC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ F.C.C. Rules & Regulations
หมวดที่ 2. DSC & Alpha-Numeric ID Systems และ Distress, Urgency & Safety Communication
หมวดที่ 3. Survival Craft Equip & S.A.R, Maritime Safety Information (M.S.I.) และ VHF-DSC Equipment & Communication
เฉลย
ทดสอบอีกครั้ง
คำถามที่ 1/50
90:00
นาที
1
What periodic inspection is required in order to remain in compliance with the regulations regarding GMDSS ship radio station inspections?
A.
U.S. Coast Guard annual inspection.
B.
An inspection at least once every 12 months by the FCC or a holder of a GMDSS Maintainers license.
C.
FCC inspection every five years.
D.
Periodic inspections not required if on board maintainers perform routine preventive maintenance.
คำถามต่อไป
คำถามที่ 2/50
90:00
นาที
2
Which statement is false regarding a GMDSS-equipped ship?
A.
A conditional or partial exemption may be granted, in exceptional circumstances, for a single voyage outside the sea area for which the vessel is equipped.
B.
The regulations apply to all passenger ships regardless of size and cargo ships of 300 gross tons and upwards.
C.
Ships must have the required equipment inspected at least once every five years.
D.
Ships must carry at least two persons holding a GMDSS Radio Operator's license for Distress and Safety radio-communications purposes.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 3/50
90:00
นาที
3
During an annual GMDSS station inspection:
A.
All required documents and publications might have to be produced and GMDSS operators may be required to demonstrate equipment competencies.
B.
Licensed GMDSS operators may not be required to demonstrate equipment competencies but all required equipment must be fully operational.
C.
All required equipment must be fully operational and any required publications that are not current must be on order.
D.
GMDSS operators may be required to demonstrate equipment competencies and any of required equipment that is not fully operational can be repaired at the next port of call as long as there is functional duplication.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 4/50
90:00
นาที
4
What publications should the GMDSS Radio Operator consult to review the proper procedures to be followed in Distress situations under GMDSS?
A.
The manufacturer’s technical manuals.
B.
47 CFR Part 80 Subpart W.
C.
The manufacturer's operator manuals.
D.
47 CFR Part 90 Subpart V.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 5/50
90:00
นาที
5
Which of the following documents or publications are required by the FCC for GMDSS vessels on international voyages (other than the Great Lakes)?
A.
IMO master plan of shore-based facilities (or substitute), station logs, appropriate operator licenses, Inmarsat hanossok for GMDSS.
B.
NGA Pub. 117 (or substitute), station logs, appropriate operator licenses, IAMSAR manual volume III.
C.
Part 80 FCC rules, station logs, station licenses, ITU publications, ITU manual for Maritime Mobile stations.
D.
Part 80 FCC rules, station logs, station licenses, ITU publications, IMO manual for Maritime Mobile stations.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 6/50
90:00
นาที
6
Which of the following references should be consulted to identify the name of a vessel based on its Maritime Mobile Service Identity?
A.
ITU list of Coast Stations.
B.
ITU List of Radio-determination and Ship Stations.
C.
ITU Master Plan of Shore-Based Facilities.
D.
ITU List of Ship Stations and Maritime Mobile Service Identity Assignments.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 7/50
90:00
นาที
7
When may a compulsory vessel not be allowed to leave port?
A.
When the vessel is in an over-carriage condition.
B.
When the vessel has arranged for both duplication of equipment and shore-based maintenance.
C.
When the vessel is carrying only two licensed GMDSS Radio Operators and is capable of performing all required functions.
D.
When the vessel has replaced a required piece of GMDSS-related equipment but its performance has not been verified or logged.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 8/50
90:00
นาที
8
Which of the following service or maintenance functions may NOT be performed by the holder of a GMDSS Radio Operator License?
A.
Reset tripped circuit breakers or replace defective fuses.
B.
Any adjustments or maintenance that may affect the proper operation of the station.
C.
Routine battery maintenance if used as part of the GMDSS station.
D.
Replacement of consumable items such as paper, ribbons, etc.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 9/50
90:00
นาที
9
What are the conditions, under GMDSS, whereby a ship is NOT allowed to depart from any port?
A.
The vessel is carrying more than the required number of qualified GMDSS radio operators.
B.
The vessel is not capable of performing all required Distress and Safety functions.
C.
The vessel has a temporary waiver of its radio license and Safety Certificate.
D.
The vessel is not carrying a GMDSS radio maintainer, but has provided for shoreside maintenance plus duplication of equipment if required.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 10/50
90:00
นาที
10
Which of the following are personnel, functional, or equipment FCC requirements of the GMDSS?
A.
One FCC licensed GMDSS radio operator in sea areas A1 & A2, two FCC licensed GMDSS radio operators in sea areas A3 & A4 and equipment carriage based on intended sea area of operations.
B.
Distress alerting and response, two USCG STCW GMDSS watchstanders, equipment carriage based on intended sea area of operations.
C.
Equipment carriage reduced for sea areas A3 & A4, Distress alerting and response and two FCC licensed GMDSS radio operators.
D.
Equipment carriage based on intended sea area of operations, distress alerting and response and two FCC licensed GMDSS radio operators.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 11/50
90:00
นาที
11
How many GMDSS radio maintainers must be carried aboard a compulsory vessel if the At-Sea maintenance method is used?
A.
One regardless of sea area of operation.
B.
Two in Sea Areas A3 and A4.
C.
Two in Sea Area A1.
D.
None of these answers are correct.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 12/50
90:00
นาที
12
What is the meaning of “Reserve Source of Energy”?
A.
High caloric value items for lifeboat, per SOLAS regulations.
B.
Power to operate the radio installation and conduct Distress and Safety communications in the event of failure of the ship's main and emergency sources of electrical power.
C.
Diesel fuel stored for the purpose of operating the powered survival craft for a period equal to or exceeding the U.S.C.G. and SOLAS requirements.
D.
The diesel fueled emergency generator that supplies AC to the vessel’s Emergency power bus.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 13/50
90:00
นาที
13
Which term describes the source of energy required to supply the GMDSS console with power if the ship’s source of main or emergency energy fails?
A.
Emergency power
B.
Ship's emergency diesel generator
C.
Reserve Source of Energy
D.
Ship's standby generator
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 14/50
90:00
นาที
14
What characteristics describe the GMDSS Reserve Source of Energy (RSE)?
A.
Supplies independent HF and MF installations at the same time.
B.
Cannot be independent of the propelling power of the ship.
C.
Must be incorporated into the ship's electrical system.
D.
Must be independent of the ship's electrical system when the RSE is needed to supply power to the GMDSS equipment.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 15/50
90:00
นาที
15
Which of the following terms is defined as a back-up power source that provides power to radio installations for the purpose of conducting Distress and Safety communications when the vessel's main and emergency generators cannot?
A.
Emergency Diesel Generator (EDG)
B.
Reserve Source of Energy (RSE)
C.
Reserve Source of Diesel Power (RSDP)
D.
Emergency Back-up Generator (EBG)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 16/50
90:00
นาที
16
Which statement concerning the testing of a compulsory radiotelephone station is false?
A.
Calling the USCG on VHF CH-16 or 2182.0 kHz is the most effective method.
B.
Tests may be accomplished by using the equipment for normal business.
C.
A daily test is necessary unless the equipment was used for routine traffic.
D.
The test may not interfere with communications in progress and must wait or be suspended if a request to do so is made.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 17/50
90:00
นาที
17
At sea, all required equipment (other than Survival Craft Equipment) must be proven operational by:
A.
Testing at least every 48 hours.
B.
Weekly testing of all S.C.E. and other compulsory equipment.
C.
Daily testing or daily successful use of the equipment.
D.
Daily testing of the S.C.E. and weekly tests of the other equipment.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 18/50
90:00
นาที
18
The best way to test the Inmarsat-C terminal is:
A.
Send a message to a shore terminal and wait for confirmation.
B.
Send a message to another ship terminal.
C.
If the “Send” light flashes, proper operation has been confirmed.
D.
Compose and send a brief message to your own Inmarsat-C terminal.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 19/50
90:00
นาที
19
Proper watchkeeping includes the following:
A.
Monitoring all required frequencies in the proper mode, setting the DSC scanner to 2 MHz, 4 MHZ and 8 MHz for ships in the vicinity, notifying the Master of any Distress alerts.
B.
After silencing an alarm all displays and/or printouts are read, monitoring all required frequencies in the proper mode, notifying the Master of any Distress alerts.
C.
Notifying the Master of any Distress alerts, setting the DSC scanner to 2 MHz, 4 MHZ and 8 MHz for ships in the vicinity, monitoring all required frequencies in the proper mode.
D.
Setting the DSC scanner only to the mandatory 2 MHz & 8 MHz, maintain continuous watch on 2182.0 kHz or 4125.0 kHz, notify the Master of any Distress traffic heard.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 20/50
90:00
นาที
20
Which is true concerning a required watch on VHF Ch-16?
A.
When a vessel is in an A1 sea area and subject to the Bridge-to-Bridge act and in a VTS system, a watch is required on Ch-16 in addition to both Ch-13 and the VTS channel.
B.
It is not compulsory at all times while at sea until further notice, unless the vessel is in a VTS system.
C.
When a vessel is in an A1 sea area and subject to the Bridge-to-Bridge act and in a VTS system, a watch is not required on Ch-16 provided the vessel monitors both Ch-13 and the VTS channel.
D.
It is not always compulsory in sea areas A2, A3 and A4.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 21/50
90:00
นาที
21
Which of the following statements is false?
A.
Key letters or abbreviations may be used in GMDSS Radio Logbooks if their meaning is explained.
B.
Urgency communications may need to be entered in the GMDSS radio log.
C.
Distress communications heard do not require entries if the vessel did not participate in SAR activity.
D.
Log entries of VHF Safety broadcasts are not required.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 22/50
90:00
นาที
22
Where should the GMDSS radio log be kept on board ship?
A.
Captain's office
B.
Sea cabin
C.
Anywhere on board the vessel.
D.
At the GMDSS operating position.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 23/50
90:00
นาที
23
How long must the radio log be retained on board before sending it to the shoreside licensee?
A.
At least 30 days after the last entry.
B.
At least one year after the last entry.
C.
At least two years after the last entry.
D.
At least 90 days after the last entry.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 24/50
90:00
นาที
24
Which statement concerning radio log archival by the station licensee is false?
A.
Retain for two years if there are no Distress entries.
B.
Logs related to an investigation may not be destroyed without specific authorization.
C.
Retain for three years if there are Distress entries.
D.
Retain for one year unless there are Distress or Urgency entries.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 25/50
90:00
นาที
25
Which of the following logkeeping statements is false?
A.
Entries of all company communications using GMDSS satellite equipment are required.
B.
Entries relating to pre-voyage, pre-departure and daily tests are required.
C.
A summary of all Distress communications heard and Urgency communications affecting the station’s own ship. Also, all Safety communications (other than VHF) affecting the station’s own ship must be logged.
D.
Entries related to failures of compulsory equipment are required.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 26/50
90:00
นาที
26
What would the number 1090 indicate?
A.
A ship DSC MMSI number.
B.
A coast station SITOR (NBDP) SELCAL number.
C.
A coast station DSC MMSI number.
D.
A ship station SITOR (NBDP) SELCAL number.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 27/50
90:00
นาที
27
Which one of the following is a ship station SELCAL?
A.
1104
B.
1502352
C.
11243
D.
230364973
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 28/50
90:00
นาที
28
Which of the following is the call sign for a U.S.C.G. coast station?
A.
NERK
B.
KPH
C.
WCC
D.
NMN
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 29/50
90:00
นาที
29
How many digits are in the MID (Maritime Identification Digits)?
A.
3
B.
7
C.
9
D.
10
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 30/50
90:00
นาที
30
What does the MID (Maritime Identification Digits) signify?
A.
Port of registry
B.
Nationality
C.
Gross tonnage
D.
Passenger vessel
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 31/50
90:00
นาที
31
Which of the following numbers indicates a U.S. flag ship station?
A.
036627934
B.
243537672
C.
338426791
D.
003382315
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 32/50
90:00
นาที
32
A MMSI 030346239 indicates what?
A.
Group MMSI
B.
Inmarsat-C I.D. number
C.
Coast station
D.
Ship station
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 33/50
90:00
นาที
33
Which of the following statements concerning MMSI is false?
A.
All Coast Station MMSI must begin with 2 zeros.
B.
All Coast Station MMSI must begin with the MID then 2 zeros.
C.
A group call must begin with a single zero followed by the MID.
D.
The first 3 digits of a ship MMSI comprise the MID.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 34/50
90:00
นาที
34
Which of the following statements concerning MMSI is true?
A.
All ship station MMSI must begin with a single zero and include the MID.
B.
All group station MMSI must begin with the MID.
C.
None of these answers are correct.
D.
All Coast Station MMSI must be 9 digits and begin with the MID and then two zeros.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 35/50
90:00
นาที
35
Which of the following would indicate an Inmarsat-B terminal?
A.
003662517
B.
436682011
C.
325468325
D.
1500241
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 36/50
90:00
นาที
36
Which of the following would indicate an F77 terminal?
A.
150036
B.
430364290
C.
1502460
D.
766832922
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 37/50
90:00
นาที
37
Which of the following would indicate an F77 terminal?
A.
765044177
B.
003668202
C.
436682433
D.
1500270
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 38/50
90:00
นาที
38
Which of the following would indicate an Inmarsat-C terminal?
A.
150036
B.
366294824
C.
1502690
D.
430346275
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 39/50
90:00
นาที
39
When sending a DSC call:
A.
Vessel’s position will automatically be sent with DSC calls specifying an alternate frequency.
B.
Vessel's position will automatically be sent if the vessel is sending a “Distress Hot Key” alert.
C.
Vessel's MMSI will indicate its ocean region and vessel position.
D.
Vessel’s MMSI and position will automatically be sent for all types of DSC calls.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 40/50
90:00
นาที
40
DSC transmissions are encoded:
A.
Using J3E mode for proper follow-on communications.
B.
Using F1B mode to ensure proper reception.
C.
Using a ten-bit error detecting code.
D.
Using J2B mode for correct transmission.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 41/50
90:00
นาที
41
DSC transmissions are received:
A.
Using voice or TELEX modes as appropriate.
B.
Using J3E or H3E modes as appropriate.
C.
Using digital decoding by the DSC controller.
D.
Using F1B and/or J2B decoding by the transceiver.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 42/50
90:00
นาที
42
Properly formatted MF-HF DSC transmissions can request which of the following emissions for follow on communications?
A.
J3E/H3E telex emissions
B.
F1B/J2B voice emissions
C.
J3E/F3E voice emissions
D.
J3E/H3E voice emissions
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 43/50
90:00
นาที
43
What does the DSC control unit do if the GMDSS Radio Operator fails to insert updated information when initiating a DSC Distress alert?
A.
It will initiate the DSC Distress alert and default information will automatically be transmitted.
B.
It will abort the transmission and set off an audible alarm that must be manually reset.
C.
It will initiate the DSC Distress alert but, as no information will be transmitted, rescue personnel will not be able to identify the vessel, its position, or its situation.
D.
It will initiate the DSC Distress alert, but any station receiving it will have to establish contact with the distressed vessel to determine its identity, position, and situation.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 44/50
90:00
นาที
44
In all cases, the transmit frequency of a MF/HF console DSC Distress alert:
A.
Will always go out first on 2187.5 kHz.
B.
Depends upon operator DSC Call set up entries or manufacturer’s defaults.
C.
Will go out on 8 MHz and 2 MHz and one other DSC Distress frequency.
D.
Will always go out first on 8414.5 kHz to ensure receipt by a coast station.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 45/50
90:00
นาที
45
DSC relays of Distress alerts by vessels:
A.
Should be done for all Distress alerts received aboard the ship.
B.
Should be transmitted to all ships involved in Distress traffic.
C.
Should be avoided; unless an acknowledgement has not been heard.
D.
Are the best means to provide for a retransmission of Distress communications.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 46/50
90:00
นาที
46
Which of the following channels and modes should be used when initiating a Distress alert transmission?
A.
Ch-6 DSC
B.
Ch-6 Radiotelephony
C.
Ch-70 DSC
D.
Ch-13 Radiotelephony and Ch-16 DSC
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 47/50
90:00
นาที
47
How many total frequencies are available for DSC Distress alerting?
A.
One
B.
Two
C.
Five
D.
Seven
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 48/50
90:00
นาที
48
Which of the following watches must a compulsory Sea Area A1 vessel maintain?
A.
A continuous DSC watch on Ch-70.
B.
A continuous DSC watch on 8414.5 kHz plus one other HF DSC frequency.
C.
A continuous DSC watch on 2187.5 kHz.
D.
A continuous DSC watch on Ch-16.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 49/50
90:00
นาที
49
Which of the following are the MF/HF DSC Distress watch frequencies
A.
2177.5, 4210.0, 6314.0, 8416.5 12579.0, 16806.5
B.
2182.0, 4125.0, 6215.0, 8291.0, 12290.0, 16420.0
C.
2174.5, 4177.5, 6268.0, 8376.5, 12520.0, 16695.0
D.
2187.5, 4207.5, 6312.0, 8414.5, 12577.0, 16804.5
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 50/50
90:00
นาที
50
How many HF DSC Distress watch channels must be guarded by a compulsory vessel underway.
A.
2
B.
3
C.
4
D.
6
คำถามก่อนหน้า
คุณยังตอบคำถามไม่ครบ :
50
ข้อ จาก 50 ข้อ
(คลิกที่หมายเลขข้อที่ต้องการ เพื่อตอบคำถาม)
เลือก
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
เสร็จสิ้น