NBTC
ONE STOP SERVICE
สำนักงาน กสทช.
Home
E-Learning
E-Practice
เปลี่ยนภาษา:
Login
เข้าสู่ระบบ
เข้าสู่ระบบ สำหรับคนไทย
Login for Foreigner
สำหรับเจ้าหน้าที่ กสทช.
Light
Dark
เข้าสู่ระบบ สำหรับเจ้าหน้าที่
Username
* กรุณาระบุ Username
Password
* กรุณาระบุ Password
Login
OTP
เลขที่บัตรประชาชน
* กรุณาระบุเลขที่บัตร
*โปรดกรอกเลขที่บัตรเป็นตัวเลข 13 หลัก
*เลขที่บัตรไม่ถูกต้อง
ขอรหัสผ่าน
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ(GOC)
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุสมัครเล่น
ขั้นต้น
ขั้นกลาง
ขั้นสูง
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภททั่วไปประจำเรือ (GOC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ Principles of Communications
หมวดที่ 2. F.C.C. Rules & Regulations และ DSC & Alpha-Numeric ID
หมวดที่ 3. Distress, Urgency & Safety Communications และ Section-F: Survival Craft Equip & S.A.R
หมวดที่ 4. VHF-DSC Equipment & Communications และ Maritime Safety Information (M.S.I.)
หมวดที่ 5. Inmarsat Equip. & Communications และ MF-HF Equip. and Communications
แบบฝึกหัดพนักงานวิทยุคมนาคมประเภทจำกัดเขตเดินเรือทะเล (ROC)
หมวดที่ 1. General Information and System Overview และ F.C.C. Rules & Regulations
หมวดที่ 2. DSC & Alpha-Numeric ID Systems และ Distress, Urgency & Safety Communication
หมวดที่ 3. Survival Craft Equip & S.A.R, Maritime Safety Information (M.S.I.) และ VHF-DSC Equipment & Communication
เฉลย
ทดสอบอีกครั้ง
คำถามที่ 1/50
90:00
นาที
1
The primary purpose of the GMDSS is:
A.
Allow more effective control of SAR situations by vessels.
B.
Automate and improve emergency communications for the world's shipping industry.
C.
Provide additional shipboard systems for more effective company communications.
D.
Effective and inexpensive communications.
คำถามต่อไป
คำถามที่ 2/50
90:00
นาที
2
What is the basic concept of GMDSS?
A.
Shoreside authorities will rely on reports from nearby vessels to become aware of Distress alerts.
B.
Shoreside authorities and vessels can assist in a coordinated SAR operation only after the correct chain of DSC relays takes place.
C.
SAR authorities ashore can be alerted to a Distress situation & shipping in the vicinity can be requested to participate in SAR operations.
D.
SAR authorities ashore wait to have EPIRB Distress alerts confirmed by satellite follow-on communications.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 3/50
90:00
นาที
3
GMDSS is primarily a system based on:
A.
Ship-to-ship Distress communications using MF or HF radiotelephony.
B.
VHF digital selective calling from ship to shore.
C.
Distress, Urgency and Safety communications carried out by the use of narrow-band direct printing telegraphy.
D.
The linking of search and rescue authorities ashore with shipping in the immediate vicinity of a ship in Distress or in need of assistance.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 4/50
90:00
นาที
4
What is the responsibility of compulsory GMDSS vessels?
A.
Every vessel must be able to perform communications functions essential for its own safety and the safety of other vessels.
B.
Vessels must transmit a DSC distress relay upon receipt of a DSC distress alert.
C.
Only the vessels closest to a Distress incident must render assistance.
D.
Vessels must immediately acknowledge all DSC distress alerts.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 5/50
90:00
นาที
5
GMDSS is required for which of the following?
A.
All vessels capable of international voyages.
B.
SOLAS Convention ships of 300 gross tonnage or more.
C.
Vessels operating outside of the range of VHF coast radio stations.
D.
Coastal vessels of less than 300 gross tons.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 6/50
90:00
นาที
6
What equipment is used in or near the survival craft?
A.
NAVTEX
B.
EPIRB
C.
Fathometer
D.
COSPAS-SARSAT
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 7/50
90:00
นาที
7
What equipment is programmed to initiate transmission of Distress alerts and calls to individual stations?
A.
NAVTEX
B.
GPS
C.
DSC Controller
D.
DSC Scanning Watch Receiver
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 8/50
90:00
นาที
8
What system provides accurate vessel position information to the GMDSS equipment?
A.
COSPAS-SARSAT
B.
EPIRB
C.
GPS
D.
Inmarsat-B
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 9/50
90:00
นาที
9
Which of these can be used to receive MSI?
A.
SART
B.
EPIRB
C.
Inmarsat-B
D.
NAVTEX
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 10/50
90:00
นาที
10
If a vessel is engaged in local trade and at no point in its voyage travels outside the range of a VHF shore station with continuous DSC alerting then the vessel is operating in what area?
A.
Sea area A1
B.
Coastal and international zones
C.
Inland and coastal waters
D.
Sea areas A1 and A2
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 11/50
90:00
นาที
11
What is defined as an area, excluding sea areas A1 and A2, within the coverage of an Inmarsat geostationary satellite in which continuous alerting is available?
A.
Ocean Area Regions AOR-E, AOR-W, POR or IOR
B.
Sea Area A3
C.
Sea Area A4
D.
Coastal and Inland Waters
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 12/50
90:00
นาที
12
SITOR (NBDP) equipment is a partial or alternate carriage requirement under GMDSS for vessels operating in which sea area(s)?
A.
A1
B.
A3 and A4
C.
A1 and A2
D.
A1, A2, A3 and A4
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 13/50
90:00
นาที
13
What is defined as the area within the radiotelephone coverage area of at least one VHF coast station in which continuous DSC alerting is available as defined by the IMO regulation for GMDSS?
A.
Ocean Area Regions AOR-E, AOR-W, POR or IOR
B.
Sea Area A2
C.
Sea Area A1
D.
Coastal and Inland Waters
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 14/50
90:00
นาที
14
GMDSS-equipped ships will be required to perform which of the following communications functions?
A.
Distress alerting, MSI, SAR and on-scene communications & receipt of satellite alerts from other vessels.
B.
SAR and on-scene communications, Bridge-to-Bridge and general radio communications, MSI and relay of satellite alerts from other vessels.
C.
Bridge-to-Bridge and general radio communications, RDF of EPIRB homing signals, Distress alerting and MSI.
D.
Transmit distress alerts, SAR and on-scene communications, MSI, Bridge-to-Bridge and general radio communications.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 15/50
90:00
นาที
15
What equipment can be used to receive Maritime Safety Information?
A.
NAVTEX, EGC receiver or HF SITOR (NBDP).
B.
EGC receiver, Inmarsat B or F77 terminal.
C.
HF SITOR (NBDP), Inmarsat B or NAVTEX.
D.
All of these answers are correct.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 16/50
90:00
นาที
16
Which of the following are required GMDSS functions?
A.
Bridge-to-Bridge communications, reception of weather map facsimile broadcasts, SAR communications.
B.
Reception of weather map facsimile broadcasts, receiving company email, On-scene communications.
C.
Reception of VHF weather channels, On-scene communications, general communications.
D.
Bridge-to-Bridge communications, general communications, SAR communications.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 17/50
90:00
นาที
17
Which of the following are required GMDSS functions for vessels?
A.
Transmit and receive locating signals, general communications and SAR communications.
B.
Transmit and receive general communications, transmit Distress Alerts by at least one means, MSI.
C.
Transmit and receive locating signals, send MSI to other ships via EGC, Bridge-to-Bridge communications.
D.
Transmit and receive SAR communications, transmit Distress Alerts by at least one means, Bridge-to-Bridge communications.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 18/50
90:00
นาที
18
Vessels operating in which sea area(s) are required to carry either Inmarsat or HF equipment or a combination thereof under GMDSS?
A.
All sea areas
B.
A4
C.
A3
D.
A1
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 19/50
90:00
นาที
19
Within a single sea area, what is the primary reason GMDSS imposes carriage requirements for different radio subsystems?
A.
Redundancy in duplicating all operational functions in the event of a system failure.
B.
Different subsystems are required to meet the specific equipment carriage requirements of national authorities.
C.
GMDSS vessels must be equipped to communicate in all modes with coast radio stations.
D.
The combined capabilities of redundant subsystems mitigate the risk of a single point of failure.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 20/50
90:00
นาที
20
If operating within Ocean Area A1, and outside of NAVTEX coverage, a GMDSS-equipped vessel must carry:
A.
Equipment capable of reception of Maritime Safety Information by the Inmarsat enhanced group call system, or HF SITOR (NBDP).
B.
A GPS receiver.
C.
Equipment capable of maintaining a continuous DSC watch on 2187.5 kHz.
D.
An Inmarsat-B terminal.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 21/50
90:00
นาที
21
What is the equipment carriage requirement for survival craft under GMDSS?
A.
At least three SCT units and two SARTs on every cargo ship between 300-500 gross tons and the same on all passenger ships regardless of tonnage.
B.
At least three SCT units and two SARTs on every passenger ship and cargo ships of 500 gross tons and upwards.
C.
At least two radar transponders must be carried on every cargo ship of 300-500 gross tons and two radar transponders (one for each side) of every passenger ship regardless of tonnage.
D.
All cargo vessels above 300 gross tons and every passenger ship regardless of tonnage must carry three SCT units and two SARTs.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 22/50
90:00
นาที
22
Which of the following is a GMDSS requirement for all vessels over 300 gross tons operating within range of a MF-DSC equipped shore station?
A.
Ship's Master or radio officer must be on watch at all times.
B.
Only one of the three maintenance options is required.
C.
MF communications must be handled by the holder of a General Radiotelephone Operator’s License.
D.
Only FCC required spare parts and a maintenance kit for repairs are required.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 23/50
90:00
นาที
23
What statement is correct regarding the maintenance requirements for A3 ships under GMDSS?
A.
If the vessel selects at-sea maintenance no additional parts and spares are required.
B.
On-board maintenance provided by a person holding a GMDSS Maintainer's license will fully meet the requirements.
C.
Redundancy of functions of certain equipment and on-board maintenance provided by a person holding a GMDSS Maintainer's license will partially meet this requirement.
D.
Shoreside maintenance and scheduled tests and inspections will not partially meet this requirement.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 24/50
90:00
นาที
24
A ship operating in sea area A-3 must have the following provisions for maintenance:
A.
Duplication of Equipment.
B.
Shore Maintenance.
C.
Any two of these are required.
D.
At Sea Maintenance.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 25/50
90:00
นาที
25
A ship operating in sea area A-1 must have the following provisions for maintenance:
A.
Shore maintenance.
B.
Duplication of equipment.
C.
At Sea Maintenance.
D.
Any one of these is sufficient.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 26/50
90:00
นาที
26
What is the frequency range for High Frequency?
A.
300-3,000 kHz
B.
30-300 MHz
C.
10-30 MHz
D.
3-30 MHz
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 27/50
90:00
นาที
27
What is the frequency range for Very High Frequency?
A.
30-300 MHz
B.
3-30 MHz
C.
300-3,000 kHz
D.
10-30 MHz
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 28/50
90:00
นาที
28
What is the frequency range for Ultra High Frequency?
A.
3-30 MHz
B.
300-3,000 MHz
C.
30-300 MHz
D.
10-30 MHz
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 29/50
90:00
นาที
29
What is the frequency range for Super High Frequency?
A.
30-300 GHz
B.
3-30 GHz
C.
300-3,000 MHz
D.
30-300 MHz
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 30/50
90:00
นาที
30
What is the primary frequency range for terrestrial communications using skywave propagation?
A.
300-3,000 kHz
B.
30-300 MHz
C.
3-30 MHz
D.
10-30 MHz
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 31/50
90:00
นาที
31
Which of the following systems is least susceptible to fading or static interference?
A.
HF SITOR (NBDP)
B.
MF-HF DSC Controller
C.
VHF ARQ
D.
Inmarsat
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 32/50
90:00
นาที
32
Which of the following systems is least susceptible to atmospheric disturbances?
A.
Inmarsat
B.
NAVTEX
C.
MF SITOR (NBDP)
D.
HF SITOR (NBDP)
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 33/50
90:00
นาที
33
Which of the following frequency bands would most likely provide reliable communications between two stations that are 100 miles (160 km) apart?
A.
The Low Frequency (LF) band.
B.
The High Frequency (HF) band.
C.
The Very High Frequency (VHF) band.
D.
The Medium Frequency (MF) band.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 34/50
90:00
นาที
34
Which system has the least effective radius of operation?
A.
VHF DSC
B.
HF SITOR (NBDP)
C.
MF SITOR (NBDP)
D.
NAVTEX
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 35/50
90:00
นาที
35
Which statement best describes amplitude modulation?
A.
The character data from the terminal is changed to audio tones.
B.
The frequency is varied in synchronization with the modulating signal.
C.
The amplitudes in the sideband(s) changes but the radio carrier frequency remains constant.
D.
The amplitude of the carrier is changed but there is still only a single frequency being transmitted.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 36/50
90:00
นาที
36
What is the emission designation for MF-HF voice signals?
A.
F1B
B.
J2B
C.
F3E
D.
J3E
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 37/50
90:00
นาที
37
Which statement best describes frequency modulation?
A.
The information signal changes the radio carrier frequency but the amplitude remains constant.
B.
Both the amplitude and frequency are changed by the modulating signal.
C.
Frequency modulation is subject to interference by atmospheric noise.
D.
High level mixing of the final amplifier signal and the information signal.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 38/50
90:00
นาที
38
What is the emission designation for VHF-FM?
A.
F3C
B.
F3E
C.
J2B
D.
H3E
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 39/50
90:00
นาที
39
How many sidebands are present in the J3E mode?
A.
Two sidebands and a carrier.
B.
One upper sideband.
C.
One lower sideband.
D.
Two carriers and one sideband.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 40/50
90:00
นาที
40
What is the signal transmitted in H3E mode?
A.
Two sidebands, upper and lower.
B.
A reduced carrier and the lower sideband.
C.
A full carrier and the upper sideband.
D.
A full carrier and both upper and lower sidebands.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 41/50
90:00
นาที
41
What is the signal transmitted in J2B mode?
A.
A full carrier and one sideband.
B.
A full carrier and two sidebands.
C.
An upper sideband of 2 alternating tones.
D.
An upper sideband of a single tone switched on and off.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 42/50
90:00
นาที
42
Which of the following statements is true?
A.
An RF carrier is always required to carry the information.
B.
There is only a single tone used in J2B mode.
C.
There are a carrier and two sidebands in H3E mode.
D.
There are two tones used in J2B mode.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 43/50
90:00
นาที
43
You look up a frequency table and all the listings end in either .0 or .5 kHz. What kind of emission is used with these frequencies?
A.
F1B/J2B SITOR (NBDP)
B.
J3E SSB Voice
C.
F3E FM Voice
D.
G3E FM Voice
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 44/50
90:00
นาที
44
How many SITOR (NBDP) signals can occupy the space of one voice signal?
A.
10
B.
6
C.
4
D.
2
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 45/50
90:00
นาที
45
Which emission mode occupies the most bandwidth?
A.
J2B
B.
F3E
C.
J3E
D.
F1B
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 46/50
90:00
นาที
46
Which mode occupies the least bandwidth?
A.
H3E
B.
A3E
C.
J2B
D.
F3E
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 47/50
90:00
นาที
47
A vertical quarter wave antenna with a good ground connection will:
A.
Radiate directionally due to being grounded.
B.
Not function due to being grounded.
C.
Only be used in Satellite communications.
D.
Radiate omni-directionally.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 48/50
90:00
นาที
48
What is the most common type of antenna for GMDSS MF-HF?
A.
Vertically polarized whip antenna
B.
Horizontally polarized long wire antenna.
C.
Horizontally polarized vertical whip antenna.
D.
Satellite radome with vertical polarization.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 49/50
90:00
นาที
49
What is the purpose or function of the antenna coupler?
A.
Electrically matching the antenna system to the transmit frequency.
B.
Changing the overall wavelength of the antenna system (in addition to the fixed length whip.)
C.
Enabling maximum transmitted signal on the band chosen by the operator.
D.
All of these answers are functions of the antenna coupler.
คำถามก่อนหน้า
คำถามต่อไป
คำถามที่ 50/50
90:00
นาที
50
What advantage does a vertical whip have over a long wire?
A.
It radiates equally well in all directions.
B.
It radiates directionally for better propagation.
C.
It radiates a strong signal vertically.
D.
It radiates more signal fore and aft.
คำถามก่อนหน้า
คุณยังตอบคำถามไม่ครบ :
50
ข้อ จาก 50 ข้อ
(คลิกที่หมายเลขข้อที่ต้องการ เพื่อตอบคำถาม)
เลือก
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
เสร็จสิ้น